ontsteking

  • Sjef van Giersbergen
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
09-05-2024 14:48 #1045099 door Sjef van Giersbergen
ontsteking is gemaakt door Sjef van Giersbergen
In het verleden gebruikte ik een Piranha (Newtronic?) ontstekingsmodule. Aangesloten op successievelijk zekering 1, onderbreker, min aansluiting bobine en massa. Werkte jarenlang uitstekend - vlot starten, geen slijtage meer van onderbrekerpunten - tot ie kapot ging.Onlangs een Sparcon gekocht, die je op dezelfde manier zou moeten aansluiten. Pruttelde wat, maar werkte niet, dus teruggebouwd op punten. De Sparcon heeft aantoonbaar geen schade opgelopen.Heeft dit te maken met tussentijdse montage van een Smith RVI toerenteller? Hierbij wordt de draad tussen min aansluiting bobine en onderbreker vervangen door een witte draad, die achterop de teller gelust zit rond een impuls pick-up.
Volgens Smith werkt de RVI zonder aanpassingen niet bij een volledig elektronische ontsteking zoals de 123, maar wel in combinatie met elektronische componenten die door de  onderbrekerpunten worden aangestuurd, of die de onderbrekerpunten vervangen.
Desondanks deed mijn eerder aangeschafte Accuspark het niet. Naar ik begrepen heb omdat bij Volvo Amazon klem 54 tijdens het starten alle spanning overdraagt op klem 50. Dit zou te ondervangen zijn door beide klemmen middels diodes te verbinden, wat mijn kookkunst te boven gaat.Vragen:1.       Veroorzaakt weghalen/vervangen van de draad tussen –aansluiting bobine en onderbreker het niet functioneren van de Sparcon?2.       Veroorzaakt wegvallen van de spanning op klem 54 het niet functioneren van de Sparcon?3.       Zo ja, waar moet ik de grijze draad (zie tekening) dan op aansluiten om verbinding te krijgen met de + (klem 15) van de bobine?Wie brengt licht in de duisternis? 

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Berend van der Molen
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
10-05-2024 17:12 #1045104 door Berend van der Molen
Beantwoord door Berend van der Molen in topic ontsteking
Hallo,

Dit Probleem heb ik bij een P1800E opgelost door achter de meter de witte lus van dun draad te maken
en dan 7 of 8 slagen te doen en dat werkte, door de punten liep niet meer dan 250 mA.
Het starten kan het beste en eenvoudigst  opgelost worden door een apparte startknop onder de rand
van het desboard te maken.
Groet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sjef van Giersbergen
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
12-05-2024 09:20 #1045122 door Sjef van Giersbergen
Beantwoord door Sjef van Giersbergen in topic ontsteking
Hartelijk dank Berend. De aparte startknop heb ik al, de rest ga ik bekijken.
Groet,
Sjef van G.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-05-2024 20:30 #1045134 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic ontsteking
Is wat off topic, maar die startknop gaat er in mijn 1800E ook komen, nadat de sleutel was afgebroken en het mechaniek vast zat. Gelukkig via Nick Tarlton nog een vervangende uit de VS kunnen scoren, maar dat wordt steeds schaarser. Hetzelfde geldt voor de 144 en 244, die zijn schreeuwend duur meer dan 300 euro.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-05-2024 21:11 #1045138 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic ontsteking
Heren, de modificaties die ik eerder aan mijn PV, gedaan en aan de amazon ook ga
 doen. zijn de volgende akties:
Na uitbouwen contactslot,  de panzer kable door knippen, zo dicht mogelijk bij de Bobine.
De bobine  onderaan door zagen. De bevestiging voet heel laten, maar inwendig uit draaien.
Een passende ring met een drietal stel schroefjes, zodanig dat elke willekeurig bobine erin past.
 Dan krijg je dit beeld:
 
Dan de  contact draad welke inwendig in de panzer kabel zit , verbinden met + van de bobine. (hier de geel om mantelde draad)
Dan van  het contactslot de groene draad loskoppelen (bedient het start relais op start motor, deze doorknippen en via een drukknop verbinden met nr 54 achter op het contactslot
Een perfect resultaat wat ik al jaren in de PV bezig: Google even op "Buttkereit" Die verkopen een ontsteking module welke werkt met een "read" switch, (grondplaat + andere rotor)
Deze fa vraagt wel naar het exacte nr van je huidige verdeler

Waarom dit alles? wel zoal zo vaak de startsleutel wil nog wel eens breken. (startknop)
De volvo bobine heeft ook niet het eeuwige leven
En de ontsteking ( geen mechanische delen)

Succes Fred


 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sjef van Giersbergen
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
14-05-2024 07:45 #1045140 door Sjef van Giersbergen
Beantwoord door Sjef van Giersbergen in topic ontsteking
Dank voor je reactie Fred. 
Bij Buttkereit gaat het om de Pertronix ontstekingsmodule, die net als de door mij genoemde Accuspark werkt op het Hall gever principe.
Sjef

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.