Startmotor start niet (soms)

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
08-09-2020 20:50 #635419 door BartJu
Startmotor start niet (soms) is gemaakt door BartJu
Vanochtend voo rhet erst in vele dagen (ongeveer een week) weer eens in de 340 gestapt.
Sleutel draaien, klik en niets.
Nog eens draaien, nog eens klik en niets.
De oprit is niet helemaal vlak, dus (in de N waar de bak al in stond) iets terug laten rollen. Nogeen sproberen, weer alleen een klik.
Daarna in P gezet en weer iets laten rollen (kwam niet ver natuurlijk).
Weer sleutel gedraaid en een klik, met een wat aarzelend rondgaan. Aarzelend, niet omdat het traag ging, maar omdat het pas relatief laat begon, net iets vertraagd.
Daarna gewoon starten, niets aan het handje.


Naar werk gereden, bij aankomst nog eens gestart, niets vreemd.
Terug naar huis ook niet, en bij aankomst nog eens. Rondje naar winkel, ook geen vreemde dingen. Alles gewoon vanuit N.



Vorige week was het na een tijdje stilstaan ook al zo. Ook na wat spelen met pook en even rollen geen probleem.


Waar moet ik gaan zoeken? Startmotor, solenoid, contact pookhendel?
Suggesties welkom!


Betreft de nieuwe 340, B14.4, CVT.
Lijkt op wat in tweede stukje van eerst post van dit topic al stond (al is dat 440). Helaas geen conclusie...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-09-2020 21:31 #988089 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Startmotor start niet (soms)
lijkt alsof startrelais te weinig stroom krijgt,Het kan zijn dat ampstekker op startmotor slecht contact maakt.Bij mijn vorige 340 was de kabel vlak bij de stekker bijna door gecorrodeerd wat soortgelijke problemen gaf

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
08-09-2020 21:33 #988090 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Startmotor start niet (soms)
Begin met alle aansluitingen te ontvetten en schoon te maken, vooral ook de polen van de accu.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
08-09-2020 21:46 #988091 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Startmotor start niet (soms)
Dank voor feedback. Beide reacties gaan over aansluitingen, dus ik zal alle aansluitingen eens nalopen. Paar maanden geleden al eens de startmotor eruit gehad. Mogelijk iets wat losgetrild oid.... Wie weet iets lulligs.

Wel typisch dat het nu 2 maal was na langer stilstaan. Vocht oid?



Ik neem aan dat de schakelpookschakeling (P-N stand) even niet bovenaan staat, maar dat de P stand en effect ervan vooral via het rollen (even beweging in de zaak) komt. Eerst maar onder de kap beginnen dus en niet in de middentunnel...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-09-2020 21:50 #988092 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Startmotor start niet (soms)
Haha, leuk dat je dat topic aanhaalt. Ook daar was het probleem niet de startmotor, maar de bekabeling. De startmotor kreeg te weinig stroom.
De voedingskabel van de accu naar de startmotor vervangen gaf soelaas.

Loop je bekabeling even goed na. Ergens slechte contacten, hoge overgangsweerstand, etc. En vergeet je massakabel niet te checken. Een gescheurde accuklem komt nog wel eens voor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
08-09-2020 23:49 #988093 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Startmotor start niet (soms)

volvofiel;258325 schreef : ..... hoge overgangsweerstand .....


Had de vrouw met haar 340 als er elke dag gereden werd startte de auto goed, maar stond die nog geen week stil was het net als de accu leeg was. Ik heb de polen en de klemmen goed schoon gemaakt met schuurpapier en daarna geen problemen meer de auto kon 14 dagen tot 3 weken staan en je kon hem gewoon starten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
09-09-2020 10:36 #988095 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Startmotor start niet (soms)
Vanochten maar direct de accupolen en klemmen los gehad, geschuurd en schongemaakt. Er was niet zo gek veel aan te zien, op een detail na: de plus kabel zat niet echt lekker in de klem. Deze dus losgehaald, en met stukje lood als extra hulsje/vulmiddel weer geklemd.


Ook bij de startmotor de plus en massa klemmen losgehad, geschuurd etc. Niet veel bijzonders te zien.
Rest van bedrading ook geen opvallende dingen. Wel wat verweerde mantel op de kabel van hoe-heet-dat-deel naar de eigenlijke startmotor, maar de kabel voelde nog goed en stevig (niet gelosd dus). Zie plaatje voor wat ik bedoel en status.


Verder startte de auto wel gewoon, voor en na... maar ja, gisteren nog gereden, dus staat nog niet de week stil. Wat zijn vage (trage?) storingen toch vervelend!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-11-2020 19:21 #988422 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Startmotor start niet (soms)
Uiteindelijk nog problemen mee gehad?

Ik heb zelf ook problemen met m'n startmotor. Op de accu alleen start hij niet maar als ik een andere auto via startkabels er aan zet doet hij het wel. Voltage ligt dan wel rond de 13/14 volt dus dat is waarschijnlijk net dat beetje extra wat hij dan nodig heeft.
Hij maakte al wel een tijdje het welbekende startmotor geluid. Maar nog niet aan toe gekomen om dat aan te pakken. Dus denk dat het tijd wordt voor een revisie.

Weet iemand waar je dit kunt laten doen? Omgeving Brabant?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-11-2020 20:12 #988423 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Startmotor start niet (soms)
Het is relatief eenvoudig zelf te doen, ik ga er deze week een how-to voor maken, ben er toch met eentje bezig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
02-11-2020 21:35 #988424 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Startmotor start niet (soms)

dikketienes;258671 schreef : Uiteindelijk nog problemen mee gehad?

Ik heb zelf ook problemen met m'n startmotor. Op de accu alleen start hij niet maar als ik een andere auto via startkabels er aan zet doet hij het wel. Voltage ligt dan wel rond de 13/14 volt dus dat is waarschijnlijk net dat beetje extra wat hij dan nodig heeft...........


Ik heb het hier boven al vermeld maak de klemmen en polen van de accu schoon met wat schuurpapier en de aansluitingen van de start motor en ook de contactvlakken van de kabels ontvetten en eventueel opschuren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets