kantelbeugels en amazon combi project

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
28-02-2015 23:13 #149040 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Ha Rob,

Bedankt, platen zijn ook erg naar mijn zin :D
Nu alles kaal is zou ik het mijzelf nooit vergeven als ik de boel ook niet grondig opbouwde.

De bevestiging is bedoelt voor een handrem, hier even met paint een grove indicatie getekend, rood handle, groen lagertjes,blauw drukstift naar cilinder;


Bijlage:


Ik speel alleen met de gedachte de handle naar de linkerkant van de bestuurdersstoel te brengen i.p.v. het midden.
Benaderd wat meer het origineel en je houdt meer ruimte rond gordelklikkers en stoel.
Dan krijg je eigenlijk zoiets als het origineel maar dan ín de auto i.p.v. er onder.

groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-02-2015 23:38 #149041 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic kantelbeugels en amazon combi project
Ok, ik heb'm. Misschien geen gek idee om hem weer links te zetten. Als je hem in het midden zet dan zou je geen plaats meer hebben voor zo'n mooi console als je dat ooit eens zou willen hebben. Een klein nadeeltje van deze constructie is wel dat de passagier op de achterbank met zijn voet klem kan komen te zitten onder de pijp die van links naar rechts gaat. Het is nu misschien wat laat, maar kun je niets met de originele constructie die buiten onder de vloer ligt. Je zou deze pijp kunnen gebruiken en daar een arm op lassen met een doorvoer door de vloer tussen de bestuurdersstoel en de tunnel. Dit is weer eenvoudig met een rubber sok lekvrij af te dichten. Alles wat je dan aan de binnenkant ziet is een stang die parallel aan de tunnel loop en daar aansluit op de handremklep. En geen problemen meer voor de passagier :)

Hoop niet dat ik je nu aan het twijfelen heb gebracht ;)

Groeten, Rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
01-03-2015 22:15 #149065 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
"Hoop niet dat ik je nu aan het twijfelen heb gebracht ;) "

Nou dat is dan valse hoop, ik ben namelijk een eeuwige twijfelaar :lol:
Ik sta altijd open voor kritiek/suggesties, sterker nog ik vind het leuk als mensen mee denken.
De dwarspijp komt ongeveer 25mm boven de vloer uit, het verdient geen schoonheidsprijs maar is wel effectief hopelijk.
Ik hecht eerst eens wat in elkaar en houd jouw suggestie in m'n achterhoofd, als mijn eigen opzet mij toch tegen valt heb ik alsnog wat achter de hand. :) Betekend wel dat ik weer moet slijpen/zagen aan gespoten koets dus probeer de zaak wel binnenboord te houden.

bedankt, groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-03-2015 12:07 #149082 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic kantelbeugels en amazon combi project

"Jan van Bochove" schreef:
...anti-dreunmatten over vloer en tunnel geplakt/geföhnt.

Dat je geluidsisolatie noodzakelijk vindt, kan ik mij voorstellen. Maar bij zo’n respect afdwingende, perfectionistische aanpak van het totaalproject verbaast het mij dat je die isolatieplaten vastlijmt op de vloer. Ik weet wel dat het vaker wordt gedaan, maar op die manier maak je het jezelf onnodig lastig om eventuele roestvorming in de toekomst te controleren c.q. te bestrijden. Iedereen die de originele geplakte vloerisolatie van Volvo wel eens heeft verwijderd, zal daar geen prettige herinneringen aan hebben. Vooral niet als je ziet wat daaronder te voorschijn kan komen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-03-2015 18:29 #149094 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic kantelbeugels en amazon combi project
25 mm zou nog wel kunnen, als je daar nog een buisdikte bij optelt dan kom je misschien op een 40-45 mm uit boven de vloer. Hoe zit het trouwens met de vergrendeling in de Park positie bij jouw systeem. Bij mij telt de APK keurmeester altijd het aantal klicks op de radget voordat de handrem gaat werken, als ik me niet vergis moet dat ergens tussen de twee en vijf zijn. Hoe ga je dat bij jouw systeem oplossen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
02-03-2015 19:20 #149095 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
@ Gert; Je hebt gelijk, terwijl ik het spul aan verwerken was maakte ik mij ook al voorstellingen van water dat zich een weg zoekt onder de plaklaag........ :o :o

Ik ga nog een proefje doen met fluidfilm ; kijken of dat de lijmlaag aantast /oplost, zo niet dan werk ik de randen in elk geval af met een kwast fluidfilm. Verder wordt het zaak goed te blijven letten op intredend vocht. Vanwege de effectiviteit heb ik gekozen voor verlijming, dat maakt het plaatwerk zwaarder dus minder gevoelig voor trilling (doorgeven). Losse matten ben ik ook niet tegen gekomen maar houdt mij aanbevolen als jij er toevallig iets over weet of ervaring hebt met.

@ Rob; Vergrendeling wil ik maken door de hefboom over een dood punt te trekken tegen de veerdruk in. Ken je die aanhangwagen-handrem? Dat is ook zo'n soort constructie waarbij je de handle tegen de veerdruk in over een dood punt trekt.
De veer die je samendrukt vangt dan (tot op zekere hoogte) het evt. verlies van remolie op.De veerweg is je reservecapaciteit.
Dat neemt niet weg dat ik bij echt kritische situaties alsnog een wielkegje zal plaatsen. (die heb ik nog van mijn 240 want die handrem zat er echt voor de sier :lol: )
De RDW heeft volgens mij geen specifieke voorschriften v.w.b. vergrendeling, veel zaken bij oude auto's (van vóór de typegoedkeuringen) vallen onder de noemer "moet deugdelijk zijn".

groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-03-2015 21:25 #149103 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic kantelbeugels en amazon combi project

"Jan van Bochove" schreef:
Losse matten ben ik ook niet tegen gekomen maar houdt mij aanbevolen als jij er toevallig iets over weet of ervaring hebt met.

Inmiddels ben ik bijna 40 jaar met klassiekers bezig, maar geluidsisolatie is iets waar ik nooit veel aandacht aan heb besteed. De laatste 15 jaar al helemaal niet meer vanwege toenemende slechthorendheid. Het regelbare volume van mijn hoortoestellen wat terugschroeven indien nodig is een even simpele als doeltreffende maatregel in geval van teveel lawaai...
Maar in de vorige eeuw heb ik me af en toe wel eens bezig gehouden met het aanbrengen van nieuw tapijt in een klassieker, waarbij ik altijd dik vilt gebruikte als (los liggende) onderlaag omdat ik daar ooit een grote hoeveelheid van had gekocht. De geluidsisolerende werking ervan vond ik alleszins bevredigend. Het materiaal op de onderstaande foto is vergelijkbaar en hier verkrijgbaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-03-2015 21:42 #149104 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic kantelbeugels en amazon combi project

"Jan van Bochove" schreef:
Dat is ook zo'n soort constructie waarbij je de handle tegen de veerdruk in over een dood punt trekt.
De veer die je samendrukt vangt dan (tot op zekere hoogte) het evt. verlies van remolie op.De veerweg is je reservecapaciteit.
groet, Jan


Dat klinkt als als een goed systeem, Jan
K'weet zeker dat het helemaal goed komt :)

Groeten, Rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
08-03-2015 01:31 - 17-03-2015 17:41 #149309 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Vandaag handremmechanisme gefabriceerd;

Wilde de handle eerst midden tussen de stoelen maar daar is helemaal geen ruimte...........


Bijlage:



Over op plan B (zoals Rob ook al aangaf :-) ) handle links van de stoel zoals alle ama's.


Bijlage:



Bijlage:



Bijlage:



Bijlage:



Bijlage:



Beginaanlag / rustpunt onbediende handrem.


Bijlage:



Bijlage:



Vergrendeling is nu nog gedachtenspinsel maar wordt een dezer dagen hopelijk verwezenlijkt.


Aangrijppunt voor drukstift gelast;


Bijlage:



groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
17-03-2015 17:40 #149530 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Afgelopen dagen vrij geweest, beetje bezig geweest met elektra.
Ziet er op de foto's misschien wat ingewikkled uit maar maakt het (voor mij) juist een stuk makkelijker :-)
Voor in de auto onder dashboard komt een 24-polig aansluitblok, achterin ook eentje en daar tussen lopen 24 aders die in een mantelpijp onder de auto door lopen.
Naast die 24 aders loopt ook nog een 35mm2 kabel vanaf de accu achterin naar hoofdschakelaar.
Dan nog een rode 6mm2 draad welke de aanhangerverlichting gaat voeden via een 6-tal relais en aparte zekeringkast.
Hoe brak de aanhangerverlichting ook is, er kan nooit een zekering van de combi zélf uit knallen, bovendien zorgt het gebruik van relais er voor dat het lichtsysteem (lees schakelaars) van de combi niet extra belast worden.
Dat systeem had ik al in mijn 245 en daar heb ik het uit gehaald tijdens de sloop.
Hetzelfde geldt voor de cruisecontrol, die ga ik ook in bouwen.
Ten behoeve van die cruisecontrol (CC) moeten er ook 2 combischakelaars op rem- en koppelingspedaal geplaatst worden.
Dat zijn schakelaars die de CC uit schakelen bij remmen/koppelen, zowel elektrisch als via verbreken van vacuum op de trekkabel van het gas.
Voor die drie schakelaars ook gelijk maar een beugeltje gemaakt, kom je nu lekker makkelijk bij.
Omdat ik de remoliedrukschakelaar heb afgeschaft moest er óók nog een gewone remlichtschakelaar bij, juist, ook uit de 245.
Hydraulische handrem afgemaakt, drukstang op cilinder bevestigd, moet alleen nog blokkering op.
Remvloeistof gevuld, ontlucht en remsysteem getest op dichtheid; gelukkig, netjes dicht.
Onder de achterbank anti-dreunmatten geplakt.

plaatjes bij het praatje;

Bijlage:



Bijlage:



Bijlage:



Bijlage:



Bijlage:



Bijlage:



Bijlage:



Bijlage:



Bijlage:



Bijlage:



Bijlage:



Bijlage:



groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.